000000953 001__ 953
000000953 005__ 20141118153510.0
000000953 04107 $$acze
000000953 046__ $$k2002-05-13
000000953 100__ $$aVémola, Aleš
000000953 24500 $$aSIMULACE ZTRÁTY JÍZDNÍ STABILITY PŘI VYHÝBACÍM MANÉVRU VOZIDLA
000000953 24630 $$n8.$$pEngineering Mechanics 2002
000000953 260__ $$bInstitute of Mechanics and Solids, FME, TU Brno
000000953 506__ $$arestricted
000000953 520__ $$2cze$$aAbstrakt: Při analýze dopravních nehod v souvislosti se zpracováváním technických znaleckých posudků o příčinách silničních nehod pro orgány, které se zabývají šetřením těchto nehod, často vzniká potřeba analyzovat jízdní manévr vozidla, a to buď v souvislosti s jízdou vozidla před kolizí, nebo v souvislosti s analýzou technických možností řidiče kolizní situaci, respektive vlastní kolizi odvrátit. Ústav soudního inženýrství VUT v Brně v loňském roce 2001 prováděl jízdní zkoušky, při kterých byly simulovány jízdní manévry vozidel - změna jízdního pruhu resp. manévr vyhnutí se překážce. Při jedné z těchto více než 270-ti zkoušek řidič jízdu vozidla Škoda Octavia Ambiente 1.9 TDI, rok výroby 2001 nezvládl, ztratil směrovou stabilitu (dostal smyk) a vlastní zkoušku na dráze podle návrhu normy /SO/WD 3888/2 nedokončil. Této skutečnosti bylo využito a nad rámec veličin, které byly standardně měřeny, byly zaměřeny a zaznamenány navíc zanechané smykové stopy od pneumatik kol vozidla.  V příspěvku je prezentováno, jak lze tento poměrně složitý pohyb vozidla simulovat s využitím výpočetního programu PC-Crash. Výsledek provedené počítačové simulace ztráty směrové stability je porovnán s videozáznamy pořízenými při zkouškách.
000000953 520__ $$2eng$$aAbstract: Při analýze dopravních nehod v souvislosti se zpracováváním technických znaleckých posudků o příčinách silničních nehod pro orgány, které se zabývají šetřením těchto nehod, často vzniká potřeba analyzovat jízdní manévr vozidla, a to buď v souvislosti s jízdou vozidla před kolizí, nebo v souvislosti s analýzou technických možností řidiče kolizní situaci, respektive vlastní kolizi odvrátit. Ústav soudního inženýrství VUT v Brně v loňském roce 2001 prováděl jízdní zkoušky, při kterých byly simulovány jízdní manévry vozidel - změna jízdního pruhu resp. manévr vyhnutí se překážce. Při jedné z těchto více než 270-ti zkoušek řidič jízdu vozidla Škoda Octavia Ambiente 1.9 TDI, rok výroby 2001 nezvládl, ztratil směrovou stabilitu (dostal smyk) a vlastní zkoušku na dráze podle návrhu normy /SO/WD 3888/2 nedokončil. Této skutečnosti bylo využito a nad rámec veličin, které byly standardně měřeny, byly zaměřeny a zaznamenány navíc zanechané smykové stopy od pneumatik kol vozidla.  V příspěvku je prezentováno, jak lze tento poměrně složitý pohyb vozidla simulovat s využitím výpočetního programu PC-Crash. Výsledek provedené počítačové simulace ztráty směrové stability je porovnán s videozáznamy pořízenými při zkouškách.
000000953 540__ $$aText je chráněný podle autorského zákona č. 121/2000 Sb.
000000953 7112_ $$aEngineering Mechanics 2002$$cSvratka (CZ)$$d2002-05-13 / 2002-05-16$$gEM2002
000000953 720__ $$aVémola, Aleš$$iRochla, Tomáš
000000953 8560_ $$ffischerc@itam.cas.cz
000000953 8564_ $$s1660684$$uhttps://invenio.itam.cas.cz/record/953/files/Vemola.pdf$$y
             Original version of the author's contribution as presented on CD, .
            
000000953 962__ $$r451
000000953 980__ $$aPAPER