STABILITA ROTOROVÉ PŘÍZE


Abstract cze:
Abstrakt: Při rotorovém dopřádání vzniká příze procesem utahování svinuté ploché stužky původně prakticky rovnoběžných vláken. Příspěvek se snaží vytvořit model popisující mechanické vlastnosti utahované stužky tak, aby se jeho vlastnosti co nejvíce blížily skutečné rotorové přízi. To znamená především, že vytvořená struktura by měla být stabilní - nesmí mít tendenci vracet se do původního stavu ploché stužky - a navíc by měla mít obdobné mechanické vlastnosti jako skutečná příze. Model je založen na představě vícevrstvé struktury, ve které během utahování působením vnější osové síly postupně přecházejí jednotlivá vlákna z vnější vrstvy do vrstev vnitřních. Prostředkem k nalezení geometrie vláken v utažené stužce je určení deformační energie vláken (konkrétně energie ohybové, tahové a krutné) a následně minimalizace deformační energie utahovaného útvaru. Přestože je vytvořený model velmi elementární a obsahuje značná zjednodušení, dává zajímavé výsledky, mezi nimiž dominuje existence stabilní válcové struktury, jejíž geometrie (zaplnění, poloměr, sklon vláken) je velmi blízká skutečným přízím. Velmi dobrou shodu vykazují rovněž porovnání tahových křivek modelové a reálné příze.

Abstract eng:
Abstract: Při rotorovém dopřádání vzniká příze procesem utahování svinuté ploché stužky původně prakticky rovnoběžných vláken. Příspěvek se snaží vytvořit model popisující mechanické vlastnosti utahované stužky tak, aby se jeho vlastnosti co nejvíce blížily skutečné rotorové přízi. To znamená především, že vytvořená struktura by měla být stabilní - nesmí mít tendenci vracet se do původního stavu ploché stužky - a navíc by měla mít obdobné mechanické vlastnosti jako skutečná příze. Model je založen na představě vícevrstvé struktury, ve které během utahování působením vnější osové síly postupně přecházejí jednotlivá vlákna z vnější vrstvy do vrstev vnitřních. Prostředkem k nalezení geometrie vláken v utažené stužce je určení deformační energie vláken (konkrétně energie ohybové, tahové a krutné) a následně minimalizace deformační energie utahovaného útvaru. Přestože je vytvořený model velmi elementární a obsahuje značná zjednodušení, dává zajímavé výsledky, mezi nimiž dominuje existence stabilní válcové struktury, jejíž geometrie (zaplnění, poloměr, sklon vláken) je velmi blízká skutečným přízím. Velmi dobrou shodu vykazují rovněž porovnání tahových křivek modelové a reálné příze.

Contributors:
Publisher:
Institute of Mechanics and Solids, FME, TU Brno
Conference Title:
Conference Title:
Engineering Mechanics 2002
Conference Venue:
Svratka (CZ)
Conference Dates:
2002-05-13 / 2002-05-16
Rights:
Text je chráněný podle autorského zákona č. 121/2000 Sb.



Record appears in:

 Record created 2014-10-23, last modified 2014-11-18


Original version of the author's contribution as presented on CD, . :
Download fulltext
PDF

Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)