SIMULACE ZTRÁTY JÍZDNÍ STABILITY PŘI VYHÝBACÍM MANÉVRU VOZIDLA


Abstract cze:
Abstrakt: Při analýze dopravních nehod v souvislosti se zpracováváním technických znaleckých posudků o příčinách silničních nehod pro orgány, které se zabývají šetřením těchto nehod, často vzniká potřeba analyzovat jízdní manévr vozidla, a to buď v souvislosti s jízdou vozidla před kolizí, nebo v souvislosti s analýzou technických možností řidiče kolizní situaci, respektive vlastní kolizi odvrátit. Ústav soudního inženýrství VUT v Brně v loňském roce 2001 prováděl jízdní zkoušky, při kterých byly simulovány jízdní manévry vozidel - změna jízdního pruhu resp. manévr vyhnutí se překážce. Při jedné z těchto více než 270-ti zkoušek řidič jízdu vozidla Škoda Octavia Ambiente 1.9 TDI, rok výroby 2001 nezvládl, ztratil směrovou stabilitu (dostal smyk) a vlastní zkoušku na dráze podle návrhu normy /SO/WD 3888/2 nedokončil. Této skutečnosti bylo využito a nad rámec veličin, které byly standardně měřeny, byly zaměřeny a zaznamenány navíc zanechané smykové stopy od pneumatik kol vozidla. V příspěvku je prezentováno, jak lze tento poměrně složitý pohyb vozidla simulovat s využitím výpočetního programu PC-Crash. Výsledek provedené počítačové simulace ztráty směrové stability je porovnán s videozáznamy pořízenými při zkouškách.

Abstract eng:
Abstract: Při analýze dopravních nehod v souvislosti se zpracováváním technických znaleckých posudků o příčinách silničních nehod pro orgány, které se zabývají šetřením těchto nehod, často vzniká potřeba analyzovat jízdní manévr vozidla, a to buď v souvislosti s jízdou vozidla před kolizí, nebo v souvislosti s analýzou technických možností řidiče kolizní situaci, respektive vlastní kolizi odvrátit. Ústav soudního inženýrství VUT v Brně v loňském roce 2001 prováděl jízdní zkoušky, při kterých byly simulovány jízdní manévry vozidel - změna jízdního pruhu resp. manévr vyhnutí se překážce. Při jedné z těchto více než 270-ti zkoušek řidič jízdu vozidla Škoda Octavia Ambiente 1.9 TDI, rok výroby 2001 nezvládl, ztratil směrovou stabilitu (dostal smyk) a vlastní zkoušku na dráze podle návrhu normy /SO/WD 3888/2 nedokončil. Této skutečnosti bylo využito a nad rámec veličin, které byly standardně měřeny, byly zaměřeny a zaznamenány navíc zanechané smykové stopy od pneumatik kol vozidla. V příspěvku je prezentováno, jak lze tento poměrně složitý pohyb vozidla simulovat s využitím výpočetního programu PC-Crash. Výsledek provedené počítačové simulace ztráty směrové stability je porovnán s videozáznamy pořízenými při zkouškách.

Contributors:
Publisher:
Institute of Mechanics and Solids, FME, TU Brno
Conference Title:
Conference Title:
Engineering Mechanics 2002
Conference Venue:
Svratka (CZ)
Conference Dates:
2002-05-13 / 2002-05-16
Rights:
Text je chráněný podle autorského zákona č. 121/2000 Sb.



Record appears in:

 Record created 2014-10-23, last modified 2014-11-18


Original version of the author's contribution as presented on CD, . :
Download fulltext
PDF

Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)